Zwrot pieniędzy za bilet – kiedy się należy?

Warto wiedzieć, że regulacja europejska w niektórych przypadkach umożliwia zwrot kosztów za zakupiony bilet lotniczy. Zwrot najczęściej dotyczy lotów albo opóźnionych, albo odwołanych. Często też zwrot środków finansowych dotyczy odmowy wejścia na pokład, spowodowanej np. overbookingiem. Wszystko wydaje się jasne – jednak w rzeczywistości ustalenie należnego zwrotu jest nieco bardziej… skomplikowane.

Zwrot kosztów biletów – czy przysługuje nawet, gdy polecisz następnym samolotem?

Linia lotnicza w niektórych przypadkach powinna zwrócić pasażerowi kwotę rzędu równowartości za zakupiony bilet lotniczy – dotyczy to głównie lotów odwołanych czy opóźnionych. Pamiętaj jednak, że fakt, iż zdecydujesz się na kontynuowanie swojej podróży (np. linia lotnicza podstawi kolejny samolot, do którego wsiądziesz), nie oznacza niemożności postarania się o otrzymanie zwrotu. Nawet, jeżeli bowiem zdecydujesz się na dokończenie lotu do destynacji docelowej, możesz postarać się o należny zwrot. Nie masz pojęcia, jak się do tego zabrać? Zgłoś się do AirMoney – firma wywalczy zwrot należnych pieniędzy za Ciebie!

Linia lotnicza ma obowiązek „dostarczyć” Cię do miejsca docelowego bądź zapewnić Ci powrót do punktu, skąd rozpocząłeś swoją podróż. W przeciwnym przypadku, trzeba będzie zawalczyć o swoje odszkodowanie. Pamiętaj jedynie o tym, że zwrot za niewykorzystany bilet oraz odszkodowanie za odwołany lot (lub lot opóźniony) to dwie zupełnie inne kwestie – choć wzajemnie się nie wykluczają.

Kiedy należy się zwrot za bilet lotniczy?

Jeżeli twój lot zostanie odwołany, masz prawo otrzymać zwrot całej kwoty za bilet. Możesz postarać się o należny zwrot np. w dwóch następujących przypadkach:

  1. a) jeżeli nie chcesz skorzystać z alternatywnego lotu, który oferuje dana linia lotnicza,
    b) jeżeli w ogóle nie został zaproponowany Tobie lot zastępczy.

Pamiętaj o tym, że przewoźnik może powiadomić pasażerów o tym, że harmonogram lotu się zmienił. Jeżeli zrobi to przynajmniej 2 tygodnie przed datą wylotu, wówczas będzie trudniej postarać się o odszkodowanie – gdyż przewoźnik postąpi zgodnie z prawem, powiadamiając pasażerów o zmianach w terminie. Przewoźnik zaproponował inny, alternatywny lot, a Ty nie chcesz (lub nie możesz) z niego skorzystać? Zatem, masz pełne prawo do zwrotu pieniędzy!

Zwrot za odwołany lot należy się również wówczas, gdy odwołano Twoją podróż (lub się ona znacznie opóźniła) i przez to nie zdążyłeś na lot przesiadkowy. Jeżeli właśnie tak się stanie, uprawniony będziesz automatycznie do otrzymania zwrotu pieniędzy za nieodbytą część podróży. Pamiętaj jedynie o tym, że zwrot zastosowanie będzie miał wówczas, gdy nie zdecydujesz się kontynuować swojej podróży zastępczym lotem (np. godzinę później, niż na oryginalnym bilecie).

Kiedy można dostać zarówno zwrot z bilet, jak i odszkodowanie?

To kwestia już nieco bardziej zawiła. Jeżeli Twój lot zostanie odwołany, będziesz mógł ubiegać się o odszkodowanie za odwołany lot oraz zwrot kosztów za zakupiony bilet – gdy nie zdecydujesz się na skorzystanie z lotu alternatywnego, proponowanego przez przewoźnika (o ile go zaoferował). Możesz także powalczyć o należne pieniądze w przypadku, gdy:

  1. a) nie poinformowano Cię o odwołaniu lotu na 14 dni przed datą wylotu,
  2. b) poinformowano Cię o odwołaniu lotu (między 14 a 7 dni od daty wylotu), jednak nie zaproponowano alternatywnego lotu umożliwiającego dotarcie do docelowej destynacji (z opóźnieniem krótszym, jak 4 godziny od oryginalnej godziny wylądowania na starym bilecie),
  3. c) poinformowano Cię o odwołaniu lotu (mniej niż 7 dni od daty wylotu), jednak nie zaproponowano alternatywnego lotu umożliwiającego dotarcie do docelowej destynacji (z opóźnieniem krótszym, jak 2 godziny w porównaniu z oryginalnym biletem).

Nie masz pewności, jaka kwota jest Ci należna i do czego jesteś w tym momencie uprawniony? Odezwij się do AirMoney – a my niezwłocznie poinformujemy Cię, czy Twoja sprawa objęta jest przepisami i czy masz prawo postarać się o należne odszkodowanie i zwrot za bilet!

Potrzebujesz pomocy?

Skontaktuj się z AirMoney!

biuro@airmoney.pl

+ 48 733 132 132

Photo by Amir Hanna on Unsplash

Comments (1)

Magda

Dziekuje za pomoc AirMoney!! Szybko wywalczone odszkodowanie, polecam

Leave a comment

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close