FAQ

Najczęściej zadawane pytania

Jak mogę się dowiedzieć, czy przysługuje mi odszkodowanie?

Można to sprawdzić, wypełniając nasz formularz lub dzwoniąc do nas. Jest to zupełnie darmowe, a odpowiedzi udzielamy w ciągu 24h.

Kiedy należy mi się odszkodowanie za lot?

Jeżeli Twój lot był opóźniony, odwołany lub odmówiono Ci wejścia na pokład, możesz być uprawniony do otrzymania stosownej rekompensaty.

Mój lot był opóźniony. Czy przysługuje mi odszkodowanie?

Jeżeli dotrzesz do celu z opóźnieniem większym niż lub równym trzy godziny, to przysługuje odszkodowanie w wysokości od 125 do 600 euro. Warunkiem jednak jest to, że linia lotnicza nie jest w stanie udowodnić, że opóźnienie zostało spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami (np. warunki atmosferyczne, strajki pracowników obsługi lotniska lub kontroli ruchu lotniczego, kwestie bezpieczeństwa). Pamiętaj także, że masz prawo skorzystać z pomocy linii lotniczych (możliwość wykonania telefonu, napoje, posiłek, zakwaterowanie, transport do miejsca zakwaterowania), jeśli opóźnienie wynosi:

  • 2 godziny lub więcej w przypadku lotów na odległość 1500 km lub mniejszą;
  • 3 godziny lub więcej w przypadku większych dystansów na terenie Unii Europejskiej lub innych lotów na odległość od 1500 do 3500 km;
  • 4 godziny lub więcej w przypadku lotów na większą odległość niż 3500 km poza terenem Unii Europejskiej.

Co ważne, jeżeli opóźnienie wynosi więcej niż 5 godzin i nie opłaca się kontynuować podróży, masz również prawo do zwrotu kosztu biletu, a linia lotnicza powinna zapewnić Tobie bezpłatny lot powrotny na miejsce rozpoczęcia podróży.

Mój lot został odwołany. Czy przysługuje mi odszkodowanie?

W zależności od przebytego dystansu i całkowitego opóźnienia – może przysługiwać odszkodowanie w wysokości od 125 do 600 euro. Jeśli jednak poinformowano Cię o odwołaniu lotu co najmniej 14 dni przed lotem lub jeśli linia lotnicza udowodni, że opóźnienie zostało spowodowane nadzwyczajnymi okolicznościami (np. warunki atmosferyczne, strajki pracowników) odszkodowanie w takim wypadku nie przysługuje. Pamiętaj, że oprócz odszkodowania linia lotnicza ma obowiązek zaproponować Ci wybór między:

  • zwrotem kosztu biletu w ciągu siedmiu dni,
  • zmianą planu podróży na podobnych warunkach.

Mój lot został odwołany, jednak linie lotnicze zaoferowały mi lot alternatywny/zastępczy. Czy w takim razie przysługuje mi odszkodowanie?

W takim wypadku linie lotnicze są zobowiązane do zaoferowania Ci zastępczego lotu lub zwrotu kosztów biletu. To nie wyklucza prawa do odszkodowania za odwołany lot, o ile lot nie został odwołany w wyniku zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności.

Co rozumieć przez pojęcie „nadzwyczajnych okoliczności”?

Nie w każdym przypadku linia lotnicza odpowiada za przyczyny opóźnienia. Istnieją tak zwane nadzwyczajne okoliczności, kiedy to odpowiedzialność linii lotniczych do wypłacenia rekompensaty jest wyłączona. Nadzwyczajne okoliczności to:

  • złe warunki pogodowe uniemożliwiające start samolotu o planowanym czasie,
  • zagrożenia bezpieczeństwa,
  • destabilizacja polityczna w kraju, z którego odlatuje Twój samolot,
  • strajki mające wpływ na działalność przewoźnika.

Czy mogę uzyskać odszkodowanie od tzw. „tanich linii lotniczych” i lotów czarterowych?

Tak, jak najbardziej; tanie linie lotnicze oraz loty czarterowe również zobligowane są do wypłaty odszkodowania w uzasadnionych przypadkach.

Czy linie lotnicze mogą obniżyć wysokość odszkodowania?

Tak, w niektórych przypadkach linia lotnicza może obniżyć wysokość odszkodowania o 50%. Dzieje się tak, gdy zaproponowana zmiana lotu nie przekracza pierwotnie zaplanowanego czasu przylotu:

  • do 2 godz. w przypadku lotów do 1500 km,
  • do 3 godz. w przypadku lotów od 1500 do 3500 km,
  • do 4 godz. w przypadku lotów ponad 3500 km.

Jeżeli otrzymałem bilet w prezencie lub został opłacony przez pracodawcę, czy mogę domagać się odszkodowania?

Tak, każdy pasażer, którego lot został opóźniony, odwołany lub któremu odmówiono wejścia na pokład, ma prawo do odszkodowania, niezależnie od tego, kto zapłacił za bilet, chyba że osoba podróżowała służbowo, jej bilet został opłacony przez spółkę i został ten przypadek inaczej omówiony w umowie pomiędzy pasażerem a jego pracodawcą.

Z powodu ponad pięciogodzinnego opóźnienia w starcie samolotu dotarłem do celu podróży wiele godzin po planowanej godzinie przylotu. Czy przysługuje mi w takim wypadku zwrot części lub pełnego kosztu biletu?

Niestety, w takim wypadku nie przysługuje zwrot części lub pełnego kosztu biletu, ponieważ przewoźnik wywiązał się z umowy dowiezienia do miejsca docelowego podróży. Zwrot przysługiwałby w przypadku, gdyby po upływie 5. godziny oczekiwania lot nie służyłby już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży, np. spotkaniu biznesowemu. W takim wypadku przewoźnik powinien dodatkowo zapewnić lot powrotny do pierwszego miejsca odlotu w najwcześniejszym możliwym terminie.

Czy mogę ubiegać się o odszkodowanie za towarzyszące koszty (zakwaterowanie, wyżywienie, transport, itp.)?

Jak najbardziej, jednak w tym wypadku należy zgłosić osobne roszczenie. Skontaktuj się z nami, a na dogodnych dla Ciebie warunkach poprowadzimy i tę sprawę.

Czym jest numer rezerwacji i gdzie mogę go znaleźć?

Numer rezerwacji jest taki sam jak kod rezerwacji, numer rejestracyjny, numer zapisu w rejestrze lub zapis imienia pasażera. Możesz go znaleźć na potwierdzeniu rezerwacji swojego biletu (e-bilet). Zwykle jest to połączenie 6 – 8 liter i/lub cyfr (np. I22V9E lub 45871003).

Posiadam zniżkę na prowizję dla AirMoney. Jak mogę ją wykorzystać?

Podczas zgłaszania swojej sprawy poprzez nasz formularz, a także e-mailowo lub telefonicznie pamiętaj o wskazaniu numeru vouchera. Przy wypełnianiu formularza wpisz numer vouchera w pole „inne”.

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close