Okoliczności nadzwyczajne” czyli luka w prawach pasażera linii lotniczych

 

Jak powszechnie wiadomo, według przepisów unijnych pasażerowie podróżujący samolotem zapewnioną powinni mieć rekompensatę – zwłaszcza, kiedy ich lot zostanie opóźniony bądź odwołany. Nie od dziś wiadomo też, że taką rekompensatę bardzo ciężko jest… uzyskać. Linie lotnicze często posługują się bowiem zapisem o „nadzwyczajnych okolicznościach”, by nie wypłacać odszkodowania za opóźniony lot. Co powinieneś wiedzieć w tej kwestii?

Kiedy należy się rekompensata za spóźniony lub odwołany lot?

O należne Tobie odszkodowanie postarać się możesz, jeżeli lot samolotem został opóźniony bądź całkowicie odwołany. Rekompensata pieniężna, która wówczas przysługuje każdemu pasażerowi, to następująco:

  1. a) 250 euro (do 1500 km trasy samolotu),
    b) 400 euro (między 1500 a 3500 km trasy samolotu),
    c) 600 euro (powyżej 3500 km trasy samolotu).

Należy przy tym pamiętać, że większe odszkodowanie za opóźniony lot (bądź odwołany rejs samolotem) należy się osobom, które podróżują na trasach poza Unią Europejską (rejsy międzykontynentalne).

Aby rekompensata została wypłacona, należy zebrać możliwie jak najwięcej dowodów – w tym posiadać bilet lotniczy z wszelakimi niezbędnymi informacjami o nieodbytym bądź opóźnionym rejsie samolotem. W przypadku gdy nie wiesz, jak zawalczyć o swoje odszkodowanie, zawsze możesz zgłosić się do firmy AirMoney, która wywalczy należną rekompensatę za Ciebie!

A co, kiedy linia lotnicza powoła się na „okoliczności nadzwyczajne”?

W tym przypadku pojawia się już nieco większy problem. Tak zwane „okoliczności nadzwyczajne” zwalniają bowiem linie lotnicze z obowiązku wypłacania pasażerom rekompensaty. Niestety, ale linie lotnicze nagminnie wykorzystują ową lukę w prawie. Termin posiada bowiem dość szeroko rozwiniętą definicję. Zatem, co może być „nadzwyczajną okolicznością”, która nie uprawnia pasażerów do otrzymania odszkodowania bądź rekompensaty? Do najczęstszych z nich zalicza się m.in.:

– usterka techniczna samolotu,
– trwający strajk załogi pokładu samolotu,
– choroba pilota,
– złe warunki pogodowe,
– klęski żywiołowe,
– zagrożenia bezpieczeństwa,
– destabilizacja polityczna destynacji docelowej,
– wcześniejsze poinformowanie pasażera o odwołaniu lotu (przynajmniej 2 tygodnie przed datą wylotu).

Pamiętaj o tym, że termin „okoliczności nadzwyczajne” nie jest jednoznaczny – a więc, należne odszkodowanie i tak zależeć będzie ostatecznie od decyzji sądu. W większości przypadków, sąd np. nie uznaje strajków załogi jako sytuacji nadzwyczajnej – i tutaj często liczyć możesz na rekompensatę, choć nie zawsze dojdzie ona… do skutku. Co najgorsze, przepisy nie określają terminu udzielenia odpowiedzi na reklamację lotniczą – więc linia lotnicza tak naprawdę może zareagować… kiedy zechce. Nie warto jednak z tego powodu rezygnować z dochodzenia swoich praw – a powierzyć sprawę firmie AirMoney, która się tym zajmie!

Czy pasażerom przysługują jakieś świadczenia, gdy lot się opóźni lub zostanie odwołany?

Oczywiście, że tak! I to niezależnie od tego, czy to samolot czarterowy, czy tania linia lotnicza. Przewoźnicy posiadający swoją siedzibę w UE powinni zagwarantować pasażerom opiekę, gdy samolot opóźni się przynajmniej o 2 godziny. Zatem, powinni oni otrzymać napoje i posiłek – ewentualnie voucher do wykorzystania na lotnisku. Zachowaj koniecznie paragony, jeżeli w czasie oczekiwania kupisz cokolwiek sam – po powrocie do kraju możesz bowiem dochodzić zwrotu zapłaconej kwoty, jako odszkodowania.

Jeżeli zaś lot przypadał na następny dzień, linia lotnicza powinna zapewnić pasażerom transport i nocleg, np. poprzez wydanie vouchera. Przewoźnik powinien również zapewnić pasażerom dotarcie do docelowej destynacji w najbliższym możliwym terminie. Bywa jednak, że czasami trzeba samemu zapłacić sobie za zakwaterowanie w hotelu. W takim przypadku możesz jednak ubiegać się o należne odszkodowanie za opóźniony lot czy też odwołany lot.

Prawa do opieki nad pasażerem w formie pożywienia czy hotelu nie przysługują, jeżeli:

  • trasa do 1500 km – opóźnienie trwa mniej, niż 2 godziny
  • trasa powyżej 1500 km do 3500 km – opóźnienie trwa mniej, niż 3 godziny
  • trasa powyżej 3500 km – opóźnienie trwa mniej, niż 4 godziny

Oczywiście, linia lotnicza będzie miała obowiązek zwrócenia pełnej kwoty za zakupiony bilet, jeżeli lot w ogóle się nie odbędzie bądź znacznie opóźni i dalsza podróż, mówiąc kolokwialnie – pozostanie „bezsensu”. Co jednak, gdy nikt nie zwrócił Tobie pieniędzy za nieodbyty rejs? Wówczas warto będzie sięgnąć po pomoc AirMoney i zawalczyć o należną rekompensatę!

 

Potrzebujesz pomocy?

Skontaktuj się z AirMoney!

biuro@airmoney.pl

+ 48 733 132 132

 

Photo by AirMoney

 

Comments (2)

Rafał

Dzień dobry, w grudniu 2019 mój lot został odwołany z powodu strajku. Czy moje uzyskać odszkodowanie ?

Airmoney

Panie Rafale, zachęcamy do wypełnienia naszego formularza zgłoszeniowego: https://app.airmoney.pl

Zweryfikujemy Pana sprawę bezpłatnie, a naszą prowizję pobierzemy tylko wtedy gdy wywalczymy odszkodowanie.

Zapraszamy!

Comment to Airmoney Anuluj pisanie odpowiedzi

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close