Każdy zawsze z wielką radością oczekuje swoich dawno zaplanowanych wakacji. Niestety, czasem nie można przewidzieć pewnych wydarzeń – np. odwołanego bądź opóźnionego lotu. W takim przypadku zawsze należy pamiętać o swoich prawach, a także możliwości uzyskania odszkodowania za niezależną od pasażera sytuację. Co trzeba zrobić i kiedy odszkodowanie będzie Tobie przysługiwać?
Prawa pasażerów kontra odszkodowanie
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 261/2004 z lutego 2004 roku gwarantuje pewne prawa pasażerom samolotów. Właśnie to rozporządzenie ustanowiło zasady dotyczące odszkodowania za odmowę przyjęcia na pokład, a także odszkodowania za opóźniony lot. Mowa w nim jest o lotach w obrębie UE, jednak przepisy dotyczą w praktyce również innych państw (takich, jak Martynika bądź Reunion). Zasady co do odszkodowania za niewykorzystany z przyczyn niezależnych od pasażera lot są wszędzie takie same – niezależnie od tego, czy podróżujesz linią tradycyjną, czy budżetową.
Odwołanie lotu – jak można się o nim dowiedzieć?
Aby nie zostać zaskoczonym na lotnisku, należy stale monitorować media oraz skrzynkę mailową. Często przewoźnicy wysyłają do pasażerów również SMS-y bądź kontaktują się telefonicznie w sprawie np. odwołanego lotu. Warto śledzić też informacje na stronach internetowych linii lotniczych – przewoźnicy często informują tam np. o większych akcjach strajkowych, w osobnych zakładkach.
Co, jeżeli właśnie odwołali Twój lot?
Na odszkodowanie za odwołany lot ma wpływ termin, w jakim przewoźnik poinformował o problemie z wylotem. Kiedy już taka informacja do Ciebie dotrze, możesz:
- a) odstąpić od umowy z linią lotniczą i zyskać pełną refundację kosztów zakupu biletu (zwrot przychodzi najczęściej w ok. 7 dni roboczych),
b) zmienić bezpłatnie termin wylotu – choć tutaj wszystko zależeć będzie od dostępnych miejsc w samolocie i siatki połączeń,
c) ubiegać się o należne odszkodowanie z pomocą firmy AirMoney.
Pamiętaj o tym, że odszkodowanie nie będzie należeć się, gdy wylot uniemożliwiły siły wyższe (np. niestabilna sytuacja polityczna bądź złe warunki pogodowe). Będąc na lotnisku warto dopytać się o przyczynę odwołanego lotu.
Opóźniony lot – co przysługuje pasażerom?
Jeżeli lot będzie się mocno opóźniał, pasażerowie powinni uzyskać pomoc i dodatkowe świadczenia od przewoźnika lotniczego. Standardowo, pasażerowie powinni dostać:
– posiłek i napój w ilości zależnej od czasu oczekiwania na swój lot,
– nocleg w hotelu, jeżeli termin przesunął się na kolejny dzień / dni,
– transport między lotniskiem a hotelem,
– zwrot za bilety (jednak tylko w przypadku powyżej 5-godzinnego oczekiwania na samolot).
Pomoc w postaci wyżywienia czy noclegu najczęściej dotyczy pasażerów, których lot opóźnił się:
- powyżej 2 godzin oczekiwania (lot do 1500 km)
- powyżej 3 godzin oczekiwania (lot między 1500 a 3500 km)
- powyżej 4 godzin oczekiwania (lot powyżej 3500 km)
W praktyce jednak pasażerowie często zostają pozostawieni sami sobie, będąc zobligowani do zakupienia jedzenia czy noclegów. Czasem też samodzielnie będą musieli zakupić kolejny bilet samolotowy. W tym przypadku, należy zbierać wszelkie dowody samodzielnych zakupów (np. paragony) i wystąpić o zwrot poniesionych wydatków. Jednak zamiast tracić cenny czas i nerwy – zaufaj AirMoney i zleć nam Twoją sprawę. AirMoney zajmuje się pomocą w odzyskiwaniu odszkodowania za opóźnione loty, odwołane loty, a także odmowę wejścia na pokład.
Odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot – o czym pamiętać?
Wniosek o odszkodowanie powinno się skierować do danej linii lotniczej. Można to zrobić za pośrednictwem formularza kontaktowego bądź mailowo. Jeżeli przewoźnik odmówi, możesz złożyć reklamację do Urzędu Lotnictwa Cywilnego bądź poprosić o pomoc firmę AirMoney, zajmującą się pozyskiwaniem odszkodowań. Odszkodowanie zostanie wypłacone w formie pieniężnej bądź w postaci voucherów na kolejny lot – pod warunkiem, że zgodzi się na to pasażer.
Linia lotnicza rozpatrzyć powinna reklamację w terminie 30 dni od dnia jej złożenia. Jeśli przez ten czas przewoźnik nie odpowie na złożoną reklamację to uznaje się, że została ona zaakceptowana.
Jeżeli zatem Twój lot został opóźniony lub odwołany zachęcamy do skontaktowania się z AirMoney. Wypełnij formularz zgłoszenia, znajdujący się na stronie głównej i czekaj na kontakt z naszej strony!
Photo by Frame Harirak on Unsplash