Dożyliśmy czasów, kiedy podróżujące osoby mają naprawdę utrudnione zadanie. W związku z panującą na świecie epidemią koronawirusa, większość podróży zostało zawieszonych. Kolejne granice się zamykają, a wielu Polaków zostało „uwięzionych: na różnych krańcach świata. Co warto wiedzieć o podróżowaniu w dobie epidemii? Czy i kiedy można odstąpić od umowy z biurem podróży oraz uzyskać zwrot pieniędzy za niewykorzystny bilet lotniczy?
Rozporządzenia w Polsce
Rozprzestrzeniająca się epidemia koronawirusa sprawiła, że większość państw pozamykało granice. Niestety, ale sporo Polaków nadal przebywa za granicą, w związku z tym mają utrudnioną drogę powrotną do domu. Jeżeli pojawiają się jakiekolwiek trudności związane z powrotem do domu, warto będzie zadzwonić do Polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych pod wskazany numer: + 48 22 523 8880.
Jak wynika z depeszy NO TAM dla pilotów, pasażerskie loty zostały zawieszone w Polsce na 14 dni – włącznie do 28 marca. Polska zamknęła granice i połączenia kolejowe oraz lotnicze, jednak władze nadal pomagają Polakom wrócić do kraju z różnych krańców mapy świata. Po przekroczeniu polskiej granicy każdy jeden Polak zostaje zarejestrowany i przebadany pod kątem obecności koronawirusa. Obowiązkowo zostaje też skierowany na domową kwarantannę, która będzie trwała 14 dni. Jedynym wyjątkiem będą osoby mieszkające przy granicy polskiej, jednak pracujący w sąsiednim państwie (np. kierowcy).
Informacje na temat programu rządowego #LotDoDomu
Od 15 marca rząd wprowadził program #LotDoDomu, który polega na uruchomieniu specjalnych rejsów dla Polaków, chcących wrócić do domu zza granicy. Do kraju wpuszczane będą wyłącznie loty czarterowe, wraz z Polakami na pokładzie. Po wylądowaniu, rodacy będą musieli dostać się do swoich domów poprzez transport kołowy, busy, samochody osobowe bądź autokary. Jak już wspominaliśmy, połączenia kolejowe i lotnicze nie będą możliwe.
Co do wjazdów obcokrajowców na teren naszego państwa, nie każdy jest objęty takim zakazem. Osoby, które mogą wrócić do Polski, to m.in.:
– dzieci polskich obywateli,
– małżonkowie polskich obywateli,
– właściciele Karty Polaka,
– osoby posiadające prawo na czasowy lub stały pobyt w RP.
Stan epidemii
Aktualnie – 20 marca 2020r. w życie weszło rozporządzenie o wprowadzeniu stanu epidemii. Już wcześniej – gdy wprowadzono stan zagrożenia epidemiologicznego – aż 19 szpitali w Polsce przekształcono w szpitale zakaźne. Dzięki temu Ministerstwo Zdrowia pragnie ograniczyć rozszerzanie się koronawirusa. Mało tego, na przejściach granicznych w naszym kraju wdrożono kontrole sanitarne, m.in. z Czechami i Niemcami. Podobne procedury odbywają się obecnie na lotniskach (dla pasażerów międzynarodowych). Nie ma wątpliwości co do tego, że COVID-19 wywołany wirusem SARS-CoV-2 jest realnym zagrożeniem dla każdego z nas. Należy więc przestrzegać wszelakich zasad bezpieczeństwa i higieny, a także stosować się do zaleceń Ministerstwa Zdrowia i nie wychodzić z domów( #zostańwdomu). Tylko w ten sposób możemy powstrzymać rozprzestrzeniającego się wirusa.
Koronawirus – a odwoływanie lotów i rezygnacja z wycieczek za granicę?
Czy dostanę zwrot pieniędzy za wycieczkę zakupioną w biurze podróży? Czy dostanę zwrot pieniędzy za bilet lotniczy? To dwa najczęstsze pytania, które obecnie nurtują wielu z nas. Warto wyjaśnić więc, że w przypadku okoliczności nadzwyczajnych konsument może odstąpić od umowy, jaką zawarł z biurem podróży. Biura podróży, muszą sprawdzać czy zaszły przesłanki do odstąpienia od umowy – tzn. czy w docelowej destynacji istnieje realne zagrożenie zdrowia klientów. Jeżeli tak jest, biuro powinno uznać roszczenia konsumentów. Jeżeli posiadacie jakiekolwiek wątpliwości związane z umową, możecie skorzystać z pomocy powiatowych albo miejskich rzeczników konsumentów. Możecie także zwrócić się do AirMoney – podpowiemy czy i w jaki sposób wskutek nadzwyczajnych okoliczności można odstąpić od umowy z biurem podróży. Już w tym miejscu warto zaznaczyć, że konsument rezygnując z wycieczki może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.
Jeśli zaś chodzi o zwrot pieniędzy za bilet lotniczy – to nie ma w tym momencie szczegółowego uregulowania co do odstępowania od tak zawartej umowy z przewoźnikiem lotniczym, dlatego warto każdorazowo sprawdzić regulamin danej linii lotniczych. Nie ma jednak wątpliwości co do tego, iż linie lotnicze powinny zachowywać się w tym momencie odpowiedzialnie i umożliwić odzyskanie swoim konsumentów pieniędzy za niewykorzystany lot. W razie problemów z uzyskaniem zwrotu pieniędzy za odwołany lot, zachęcamy do skontaktowania się z biurem Air Money.
Jednocześnie przypominamy, że jeżeli dany lot został odwołany lub opóźniony, a bezpośrednią przyczyną nie jest okoliczność związana z korona wirusem – może Tobie przysługiwać odszkodowanie! Wypełnij nasz formularz i czekaj na kontakt z naszej strony:
https://app.airmoney.pl/index.php/pl/
Photo by Matthew Smith on Unsplash