Koronawirus kontra podróże. Co warto wiedzieć?

Dożyliśmy czasów, kiedy podróżujące osoby mają naprawdę utrudnione zadanie. W związku z panującą na świecie epidemią koronawirusa, większość podróży zostało zawieszonych. Kolejne granice się zamykają, a wielu Polaków zostało „uwięzionych: na różnych krańcach świata. Co warto wiedzieć o podróżowaniu w dobie epidemii? Czy i kiedy można odstąpić od umowy z biurem podróży oraz uzyskać zwrot pieniędzy za niewykorzystny bilet lotniczy?

Rozporządzenia w Polsce

Rozprzestrzeniająca się epidemia koronawirusa sprawiła, że większość państw pozamykało granice. Niestety, ale sporo Polaków nadal przebywa za granicą, w związku z tym mają utrudnioną drogę powrotną do domu. Jeżeli pojawiają się jakiekolwiek trudności związane z powrotem do domu, warto będzie zadzwonić do Polskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych pod wskazany numer: + 48 22 523 8880.

Jak wynika z depeszy NO TAM dla pilotów, pasażerskie loty zostały zawieszone w Polsce na 14 dni – włącznie do 28 marca. Polska zamknęła granice i połączenia kolejowe oraz lotnicze, jednak władze nadal pomagają Polakom wrócić do kraju z różnych krańców mapy świata. Po przekroczeniu polskiej granicy każdy jeden Polak zostaje zarejestrowany i przebadany pod kątem obecności koronawirusa. Obowiązkowo zostaje też skierowany na domową kwarantannę, która będzie trwała 14 dni. Jedynym wyjątkiem będą osoby mieszkające przy granicy polskiej, jednak pracujący w sąsiednim państwie (np. kierowcy).

Informacje na temat programu rządowego #LotDoDomu

Od 15 marca rząd wprowadził program #LotDoDomu, który polega na uruchomieniu specjalnych rejsów dla Polaków, chcących wrócić do domu zza granicy. Do kraju wpuszczane będą wyłącznie loty czarterowe, wraz z Polakami na pokładzie. Po wylądowaniu, rodacy będą musieli dostać się do swoich domów poprzez transport kołowy, busy, samochody osobowe bądź autokary. Jak już wspominaliśmy, połączenia kolejowe i lotnicze nie będą możliwe.

Co do wjazdów obcokrajowców na teren naszego państwa, nie każdy jest objęty takim zakazem. Osoby, które mogą wrócić do Polski, to m.in.:

– dzieci polskich obywateli,
– małżonkowie polskich obywateli,
– właściciele Karty Polaka,
– osoby posiadające prawo na czasowy lub stały pobyt w RP.

Stan epidemii

Aktualnie – 20 marca 2020r. w życie weszło rozporządzenie o wprowadzeniu stanu epidemii. Już wcześniej – gdy wprowadzono stan zagrożenia epidemiologicznego – aż 19 szpitali w Polsce przekształcono w szpitale zakaźne. Dzięki temu Ministerstwo Zdrowia pragnie ograniczyć rozszerzanie się koronawirusa. Mało tego, na przejściach granicznych w naszym kraju wdrożono kontrole sanitarne, m.in. z Czechami i Niemcami. Podobne procedury odbywają się obecnie na lotniskach (dla pasażerów międzynarodowych). Nie ma wątpliwości co do tego, że COVID-19 wywołany wirusem SARS-CoV-2 jest realnym zagrożeniem dla każdego z nas. Należy więc przestrzegać wszelakich zasad bezpieczeństwa i higieny, a także stosować się do zaleceń Ministerstwa Zdrowia i nie wychodzić z domów( #zostańwdomu). Tylko w ten sposób możemy powstrzymać rozprzestrzeniającego się wirusa.

Koronawirus – a odwoływanie lotów i rezygnacja z wycieczek za granicę?

Czy dostanę zwrot pieniędzy za wycieczkę zakupioną w biurze podróży? Czy dostanę zwrot pieniędzy za bilet lotniczy? To dwa najczęstsze pytania, które obecnie nurtują wielu z nas. Warto wyjaśnić więc, że w przypadku okoliczności nadzwyczajnych konsument może odstąpić od umowy, jaką zawarł z biurem podróży. Biura podróży, muszą sprawdzać czy zaszły przesłanki do odstąpienia od umowy – tzn. czy w docelowej destynacji istnieje realne zagrożenie zdrowia klientów. Jeżeli tak jest, biuro powinno uznać roszczenia konsumentów. Jeżeli posiadacie jakiekolwiek wątpliwości związane z umową, możecie skorzystać z pomocy powiatowych albo miejskich rzeczników konsumentów. Możecie także zwrócić się do AirMoney – podpowiemy czy i w jaki sposób wskutek nadzwyczajnych okoliczności można odstąpić od umowy z biurem podróży. Już w tym miejscu warto zaznaczyć, że konsument rezygnując z wycieczki może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.

Jeśli zaś chodzi o zwrot pieniędzy za bilet lotniczy – to nie ma w tym momencie szczegółowego uregulowania co do odstępowania od tak zawartej umowy z przewoźnikiem lotniczym, dlatego warto każdorazowo sprawdzić regulamin danej linii lotniczych. Nie ma jednak wątpliwości co do tego, iż linie lotnicze powinny zachowywać się w tym momencie odpowiedzialnie i umożliwić odzyskanie swoim konsumentów pieniędzy za niewykorzystany lot. W razie problemów z uzyskaniem zwrotu pieniędzy za odwołany lot, zachęcamy do skontaktowania się z biurem Air Money.

Jednocześnie przypominamy, że jeżeli dany lot został odwołany lub opóźniony, a bezpośrednią przyczyną nie jest okoliczność związana z korona wirusem – może Tobie przysługiwać odszkodowanie! Wypełnij nasz formularz i czekaj na kontakt z naszej strony:

https://app.airmoney.pl/index.php/pl/

 

Photo by Matthew Smith on Unsplash

Leave a comment

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close