}}

Opóźniony lot

Odszkodowanie za opóźniony lot

Zastanawiasz się, czy możesz uzyskać od przewoźnika bądź biura podróży odszkodowanie za opóźniony lot? Obowiązki linii lotniczych w tym zakresie reguluje Rozporządzenie WE 261/2004. Dotyczy ono pasażerów podróżujących samolotami na terenie UE, a także tych korzystających z przelotów zaczynających się lub kończących w jednym z krajów UE.

Jeśli masz prawo do ubiegania się o rekompensatę, warto z niego skorzystać. Możliwe do uzyskania sumy najczęściej są dość wysokie, co sprawia, że Klienci linii lotniczych coraz chętniej korzystają z tej możliwości. Późniejszy start samolotu w podróży służbowej może wiązać się ze sporymi stratami finansowymi i wizerunkowymi. W wielu przypadkach opóźnienie bezpośrednio przekłada się na dalszą podróż – zwłaszcza jeśli lecisz z przesiadką i z winy przewoźnika nie zdążysz na kolejny samolot. Jeśli wykupiłeś loty różnych linii, nie mają one obowiązku zapewnienia Ci alternatywnego sposobu dotarcia na miejsce. Opóźnienie powyżej trzech godzin upoważnia Cię jednak do uzyskania rekompensaty, co może pokryć koszty nadprogramowych wydatków. Niezależnie od tego, jakie konsekwencje Cię spotkały, warto dochodzić rekompensaty – także w sytuacjach niejednoznacznych, gdy w grę może wchodzić tzw. siła wyższa. Jeśli masz wątpliwości co do tego, czy dane warunki upoważniają Cię do wszczęcia procesu reklamacyjnego, zapraszamy do kontaktu.

Chcesz dowiedzieć się, czy możesz złożyć reklamację opóźnionego lotu? Sprawdź poniższą tabelę:

Odszkodowanie od biura podróży za opóźniony lot

Jak możesz zauważyć, odszkodowanie za opóźnienie lotu nie przysługuje Ci, jeśli przewoźnik jest spoza UE. Dla przykładu – jeśli lecisz samolotem Emirates Airlines z Dubaju do Europy, nie możesz liczyć na rekompensatę na zasadach zawartych w rozporządzeniu WE. Nie uzyskasz go również np. za lot z Rosji do Azerbejdżanu. Umiejscowienie lotniska startu lub lądowania na terenie Unii Europejskiej to warunek konieczny. Również przewoźnik musi być zarejestrowany w jednym z krajów członkowskich, jeśli Twój lot do Europy odbywa się z lotniska usytuowanego poza terytorium UE. Czy możliwe jest uzyskanie odszkodowania od biura podróży? Jeśli przelot był częścią wykupionej wycieczki, jak najbardziej możesz się o to ubiegać.

To przyczyna jest czynnikiem, który decyduje o tym, czy możesz ubiegać się o rekompensatę za opóźnienie samolotu. Najczęściej następuje ono w wyniku problemów technicznych, co upoważnia Cię do reklamacji. Jeśli powodem są trudne warunki atmosferyczne, również masz szansę na uzyskanie odszkodowania. Należy sprawdzić, czy samolot, do którego miałeś wsiąść, nie musiał wcześniej lądować lub pozostać uziemionym na innym lotnisku. W przypadku tzw. lotów rotacyjnych ta sama maszyna rusza do innego miejsca niedługo po zakończeniu poprzedniego kursu. Może się zdarzyć, że przewoźnik nie zadbał o odpowiednio długą przerwę między przelotami. W takiej sytuacji również możesz ubiegać się o zwrot kosztów, niezależnie od nagłej zmiany warunków atmosferycznych.

Reklamacja opóźnionego lotu

W przypadku reklamacji za odwołany lub opóźniony lot liczy się termin złożenia. W zależności od przepisów obowiązujących w danym kraju może być to rok aż do 10 lat. Na jakie odszkodowanie możesz liczyć? Zależy to przede wszystkim od długości trasy. Kwoty rekompensat wahają się od 250 do 600 euro. Największy zwrot można uzyskać przy trasie z Unii Europejskiej poza ich terytorium, której długość wynosi powyżej 3500 km. Aby go uzyskać, powinieneś wypełnić formularz odszkodowania za opóźniony lot.

Jeśli reklamacja zostanie pozytywnie rozpatrzona, otrzymasz pieniądze. W przypadku odpowiedzi odmownej możesz odwołać się za pośrednictwem pozwu sądowego. Nieoceniona jest tutaj pomoc specjalistów z AirMoney, którzy wspierają Klientów na każdym etapie. Przed udaniem się do sądu, możesz złożyć również skargę do Komisji Ochrony Praw pasażerów. Aby została rozpatrzona, konieczne jest przedstawienie dowodów – karty pokładowej bądź potwierdzenia rezerwacji. W związku z częstym występowaniem nieznacznych opóźnień pragniemy zaznaczyć, że o zwrot kosztów można ubiegać się, gdy lot był opóźniony o co najmniej 3 godziny. Na mocy przepisów UE, przewoźnik ma 6 tygodni na ustosunkowanie się do Twojej reklamacji. Jeśli w tym czasie nie uzyskasz odpowiedzi, możesz skierować dalsze postępowanie do krajowych organów wykonawczych w państwie członkowskim, w którym incydent miał miejsce.

Rekompensata za opóźnienie lotu

Zachowanie karty pokładowej to podstawa – warto pamiętać o tym, gdy wystąpią jakiekolwiek zakłócenia przed lotem. To wymagany dokument przy postępowaniu reklamacyjnym u przewoźnika. Również biuro podróży może go od Ciebie wymagać. Jeśli lot zostanie odwołany, pasażer ma prawo to otrzymania zwrotu kosztów za bilet bądź zmiany planu przelotu w terminie do 7 dni.

Zapraszamy do skorzystania z naszych usług wszystkich, którzy nie uzyskali należnej rekompensaty lub po prostu nie mają czasu na załatwianie formalności związanych z reklamacją. Pomożemy Ci uzyskać należną kwotę. Dzięki stale aktualizowanej wiedzy jesteśmy w stanie przeprowadzić cały proces szybko i skutecznie. Nasi pracownicy dysponują znajomością przepisów prawnych, dzięki czemu mogą rozwiązać nawet najbardziej skomplikowane sprawy związane z dochodzeniem odszkodowania.

Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami!

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close