QQ

Odwołany lub opóźniony lot

Odszkodowanie za odwołany lot

Stosowne odszkodowanie od linii lotniczych za odwołany lot można dostać w kilku przypadkach. Możliwość jego uzyskania zależy przede wszystkim od przyczyny odwołania lotu. Istotne jest również to, jak szybko linia lotnicza poinformowała Cię o takiej zmianie. Dowiedz się, czy możesz złożyć wniosek o odszkodowanie za odwołany lot.

Reklamacja od biura podróży za odwołany lot

Jeśli dojdzie do zmiany trasy lotu, linia lotnicza może zmniejszyć Twoją rekompensatę o 50%. Decydującym czynnikiem jest tutaj moment dotarcia do planowego lotniska docelowego. Przewoźnik ma do tego prawo, gdy opóźnienie wyniesie:

  • mniej niż 2 godziny po planowym czasie przylotu na trasie do 1500 km,
  • mniej niż 3 godziny po planowym czasie przylotu na trasie 1500 – 3500 km lub w obrębie UE,
  • mniej niż 4 godziny po planowym czasie przylotu na trasie powyżej 3500 km, poza UE.

W jakich przypadkach nie przysługuje Ci rekompensata za odwołany lot? Istnieje kilka możliwości:

  • linia lotnicza poinformowała Cię o odwołaniu lotu co najmniej dwa tygodnie przed zaplanowanym czasem odlotu;
  • linia lotnicza przekazała Ci informację w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu, proponując Ci zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przez planowym momentem odlotu i dotarcie na miejsce najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu;
  • linia lotnicza poinformowała Cię o odwołaniu lotu w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu, oferując Ci przy tym zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie później niż godzinę przed planowym czasem oraz dotarcie na miejsce najpóźniej dwie godziny po planowym czasie przylotu.

Formularz odszkodowania za odwołany lot

Należy również zaznaczyć, że przewoźnik nie ma obowiązku wypłacenia rekompensaty, jeśli możliwe jest dowiedzenie, że odwołanie spowodowane zostało zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczność, niemożliwych do uniknięcia mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków.

Anulowanie lotu zobowiązuje przewoźnika do zapewnienia pasażerom:

  • zwrotu pełnego kosztu biletu w terminie 7 dni (jeśli pasażer zdecyduje się odstąpić od umowy;

lub

  • alternatywnego lotu w najszybszym możliwym terminie bądź przelot na tej samej trasie, w takich samych lub podobnych warunkach, w innych datach, dogodnych dla pasażera (w tym przypadku istnieje możliwość zapewnienia przelotu za pośrednictwem innej linii lotniczej lub innego środku transportu).

Niezależnie od tego, czy powyższe warunki zostaną spełnione, oprócz zwrotu kosztów za odwołany lot pasażerowi przysługuje również odszkodowanie w wysokości od 250 euro (loty do 1500 km), 400 euro (loty na dystansie między 1500 a 3500 km), lub 600 euro (loty na dystansie ponad 3500 km). Aby je uzyskać, należy wypełnić formularz odszkodowania za odwołany lot.

Jest on powszechnie dostępnym dokumentem unijnym, który należy wypełnić i przesłać do przewoźnika. Ma on sześć tygodni na ustosunkowanie się do niego – w innym razie możesz skierować sprawę do krajowego organu wykonawczego. Formularz możesz wypełnić nie tylko w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu. Sprawdzi się również przypadku odmowy wejścia na pokład, której przyczyną najczęściej jest overbooking.

Rekompensata od linii lotniczych za odwołany lot

W jakich przypadkach przewoźnik może zwolnić się od konieczności wypłaty odszkodowania? Możliwości jest kilka:

  • informacja o odwołaniu lotu została przekazana pasażerom najpóźniej 14 dni przed planowanym czasem wylotu;
  • informacja o odwołaniu lotu została przekazana pasażerom w okresie od 2 tygodni do 7 dni przed planowanym czasem wylotu. Jednocześnie, zaproponowano im zmianę planu podróży, która umożliwi wylot nie wcześniej niż 2 godziny przed zaplanowanym i przylot na miejsce nie później niż 4 godziny po zaplanowanym;
  • informacja o odwołaniu lotu została przekazana pasażerom w okresie krótszym niż 7 dni przed planowanym czasem wylotu. Jednocześnie zaproponowano im zmianę planu podróży, która umożliwia im wylot nie wcześniej niż 1 godzinę przed planowanym i przylot do miejsca docelowego nie później niż 2 godziny po zaplanowanym;
  • lot odwołano ze względu na wystąpienie siły wyższej.

Jakie okoliczności zaliczają się do siły wyższej? Przede wszystkim warunki meteorologiczne, które uniemożliwiają odbycie się lotu, destabilizacja polityczna, zagrożenie bezpieczeństwa, wykryte wady samolotu stwarzające zagrożenie, jak również strajki, wpływające na działalność przewoźnika.

Czy reklamacja za odwołany lot jest możliwa, gdy nastąpi awaria samolotu? Nie zalicza się ona do sił wyższych, choć okoliczności, które ją wywołały, mogą być nadzwyczajne. To one decydują więc o tym, czy należy Ci się odszkodowanie. Za dobre objaśnienie może posłużyć awaria silnika przy zderzeniu z ptakiem. Jeśli zagrożenie takiej kolizji na danym lotnisku jest wzmożone, czynnik ten nie zostanie potraktowany jako okoliczność nadzwyczajna, ponieważ istnieje możliwość jej przewidzenia. Awaria podzespołu samolotu również nie zwalnia przewoźnika z obowiązku wypłacenia rekompensaty za odwołany lot.

Warto pamiętać, że przepisy chronią pasażera. Gdy dojdzie do którejś z wyżej wymienionych sytuacji, upoważniającej Cię do uzyskania odszkodowania, linia lotnicza ma obowiązek rozpatrzyć Twoją reklamację. Jeśli nie masz czasu i ochoty zajmować się tego rodzaju formalnościami, chętnie przejmiemy Twoją sprawę. Pomogliśmy już tysiącom Polaków w procesie uzyskiwania należnej im rekompensaty. Wspieramy ich również w przygotowywaniu pozwów sądowych w sytuacjach, gdy przewoźnik nie wywiąże się ze zobowiązania. Przepisy związane z odwołanymi i opóźnionymi lotami mogą być zawiłe, a niektóre warunki wymagają szczególnego rozpatrzenia. Dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu jesteśmy w stanie rozwikłać nawet najbardziej problematyczne sprawy i pomóc Klientowi w postępowaniu reklamacyjnym. Zapraszamy do kontaktu.

Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami!

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na stosowanie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close